Digital Horizons of Leisure and Recreation in Latin America: Lights, Shadows and Challenges
DOI:
https://doi.org/10.54789/rihumso.25.14.27.2Keywords:
Leisure, Recreation, Digital horizons, Democratization, Latin americaAbstract
This essay reflects on the possibilities of developing leisure and recreation experiences in digital contexts in Latin America, focusing on the sociocultural, economic and political situation of the region, as well as the advances in leisure and recreation over recent decades. The analysis highlights possibilities and obstacles that can respectively facilitate or hinder the development of leisure and recreation, and raises challenges to achieve this goal. While it is true that Latin America presents income inequality and digital and cultural gaps, the challenges of massification and democratization of these digital experiences, the assumption of a public policy, public and private investment, and education for digital leisure, are challenges to be assumed to enhance the approach and development of this digital horizon.
References
Aliperti, P.; Chow, J.; Rousse, M. y Santos, A. (2021, 30 de septiembre). Los diferentes matices de la convergencia económica en América Latina. [Consulta: 24-4-2024]. https://www.imf.org/es/Blogs/Articles/2021/10/01/blog-the-different-shades-of-latin-america-economic-convergence.
Alonso Ruiz, R. A.; Sáenz de Jubera Ocón, M.; Valdemoros San Emeterio, M.A. & Ponce de León Elizondo, A. (2022). Digital Leisure: An Opportunity for Intergenerational Well-Being in Times of Pandemic? Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 31-48. https://doi.org/10.7821/naer.2022.1.806.
Anderson, K. R.; Knee, E. & Mowatt, R. (2021). Leisure and the “White-Savior Industrial Complex”. Journal of Leisure Research, 52(5), 531-550. https://doi.org/10.1080/00222216.2020.1853490.
Angelini, F.; Ballestra, L. V.; Castellani, M. (2022). Digital leisure and the gig economy: a two-sector model of growth. Arxiv Economy, 1-13.
https://doi.org/10.48550/arXiv.2212.02119.
Baeza Yates, R. y Ocaña Alvarado, C. (2020). Desconexión y brecha digital en Chile durante la epidemia Covid-19. Colegio de Ingenieros de Chile. https://www.ingenieros.cl/paper-desconexion-y-brecha-digital-en-chile-durante-la-epidemia-covid-19/
Basco, A. I. y Garnero, P. (2020). La brecha digital de género en América Latina. En: S. Bellomo y O. Oszlak. (Eds.). Desafíos de la administración pública en el contexto de la revolución 4-0, pp. 119-150. Konrad Adenauer Stiftung.
Banco Mundial (2021, 23 de agosto). El bajo costo de cerrar la brecha digital en América Latina. https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2022/01/11/cerrar-brecha-digital-america-latina.
Bum, C. H.; Johnson, J. A. & Choi, C. (2020). Envejecimiento saludable y felicidad en los ancianos coreanos según el tipo de actividad de ocio. Iranian Journal of Public Health, 49(3), 454-462. https://doi.org/10.18502/ijph.v49i3.3141
Cerezo Garcia, V. y Landa Díaz, H. O. (2021). Crecimiento económico y desigualdad en Asia, Europa y América Latina, 1990-2019. Investigación Económica, 80(315), 59-80. https://doi.org/10.22201/fe.01851667p.2021.315.77565
Chang, L-C.; Dattilo, J. & Huang, F-H. (2023). Digital leisure among older adults: connections to social support, flow, and social inclusion. Leisure Sciences, 1-20. https://doi.org/10.1080/01490400.2023.2298753.
Chirita, A. D. (2015). Google’s Anti-Competitive and Unfair Practices in Digital Leisure Markets. The Competition Law Review, 11(1), 109-131. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2510958
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2023, 8 de marzo). CEPAL llama a cerrar la brecha digital de género, a fomentar la participación de más mujeres en ciencia y tecnología y a erradicar la ciberviolencia de género. https://www.cepal.org/es/
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2022). Panorama social de América Latina y el Caribe 2022. La transformación de la educación como base para el desarrollo sostenible. Publicación de las Naciones Unidas. https://www.cepal.org/es/publicaciones/48518-panorama-social-america-latina-caribe-2022-la-transformacion-la-educacion-como
Conde Fernández, L.; Ávila Martín, A.; Mediano Sánchez, J. C.; Carrero Jimenez, F. J. y Muñoz Cintado, F. J. (2012). Ocio digital activo. Tipos de dispositivos, beneficios y perjuicios a nivel físico. Revista EFDeportes, 17(168). https://www.efdeportes.com/efd168/ocio-digital-activo-tipos-de-dispositivos-beneficios.htm
Crónica (2022, 2 de junio). Presentaron el Proyecto de Ley Nacional de Recreación en el Congreso de la Nación. https://www.diariocronica.com.ar/noticias/2022/06/02/66725-presentaron-el-proyecto-de-ley-nacionalde-recreacion-en-el-congreso-de-la-nacion
Del Río, D. (2021, 19 de agosto). Treinta formatos de entretenimiento para centros comerciales. http://delrio.biz/treinta-formatos-de-entretenimiento-para-centros-comerciales/
DW (2022, 23 de diciembre). Facebook acepta pagar 725 millones en litigio por la privacidad. https://www.dw.com/es/facebook-acepta-pagar-725-millones-en-demanda-por-esc%C3%A1ndalo-de-cambridge-analytica/a-64202415
Echeverría Esponda, J. (2011). Ocio digital e innovación social. Panorama Social, 14, 34-43. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/Migracion/Articulos/FUNCAS_PS/014art04.pdf
Federación Internacional de Fútbol Asociación (2022). FIFA + Stadium Experience. FIFA. https://www.fifa.com/en/watch/KSMi3awm8EOuNuRCfrVUKQ
Fondo Monetario Internacional (2024). Actualización de Perspectivas de la Economía Mundial. La moderación de la inflación y el crecimiento firme desbrozan el terreno para un aterrizaje suave. https://www.imf.org/es/Publications/
Formación Avanzada Europea (2024, 4 de enero). Ocio digital y streaming de contenido: explorando el nuevo horizonte del entretenimiento. https://www.formacionavanzadaeuropea.com/post/
Fuego Simondet, J. (2020, 28 de noviembre). La brecha digital. Una desigualdad que la pandemia profundizó. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/opinion/la-brecha-digital-una-desigualdad-que-la-pandemia-profundizonota-de-tapa-nid2521812/
Gale, T. & Devine, M. A. (2023). Advancing understanding of digital well-being at the intersection of technology and leisure. Journal of Leisure Research, 54(5), 667-683. https://doi.org/10.1080/00222216.2023.2247295
Galperín, H. (2017). Sociedad digital: brechas y retos para la inclusión digital en América Latina y el Caribe. En: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Eds.). Policy Papers UNESCO, pp. 2-20. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262860
García Álvarez, E.; López Sintas, J. y Samper Martinez, A. (2012). Retos y tendencias del ocio digital: transformación de dimensiones, experiencias y modelos empresariales. ARBOR, 188(754), 395-407. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2011
Gil García., E. D.; Alemán Ramos, P. F.; Martín Quintana, J. C. & García Santana, J. (2022). El papel del ocio digital en el contexto familiar con adolescentes: una revisión sistemática. Techno Review. International Technology, Science and Society Review, 11 (2), 327–346. https://doi.org/10.37467/revtechno.v11.3376.
Guimón, P. (2019, 4 de septiembre). Multa millonaria a Google por violar la privacidad de los niños en Youtube. El Pais, Sociedad. https://elpais.com/sociedad/2019/09/04/actualidad/1567605248_751405.html
Hebblethwaite, S. (2016). The (in)visibility of older adults in digital leisure cultures. In: S. Carnicelli; D. McGillivray & G. McPherson (Eds.). Digital Leisure cultures. Critical perspectives, pp. 94-106. Routledge.
Lasén Díaz, A. (2020). Ocio digital juvenil: en cualquier momento, en cualquier lugar. En: I. Lazcano Q. y A. De Juanas O. (Eds.). Ocio y juventud. Sentido, potencial y participación comunitaria, pp. 61-80. UNED.
Lawson, S. R.; Itami, R.; Gimblett, H. R. & Manning, R. (2017). Benefits and Challenges of Computer Simulation Modeling of Backcountry Recreation Use in the Desolation Lake Area of the John Muir Wilderness. Journal of Leisure Research, 38(2), 187-207. https://doi.org/10.1080/00222216.2006.11950075
Lema Álvarez, R. y Morata Garcia, T. (2024). Modelos de recreación y ocio educativo en Iberoamérica. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, 83, 7-10. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/427353.
Llopis Goig, R. (2014). La cultura en la época del capitalismo cultural. Tendencias y controversias. Culturas. Revista de Gestión Cultural, 1(1), 46–60. https://doi.org/10.4995/cs.2014.3180
Lubowiecki-Vikuk, A.; Barbosa de Sousa., B. M.; Đerčan, B. M. & Leal Filho, W. (2021). Handbook of sustainable and leisure services. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59820-4_1
Hazendonk, N.; Brinkhuijsen, M.; De Jonge, C.; De Jong, H. y Sijmons, D. (2017). Paisaje y ocio. CITEGO. https://www.citego.org/bdf_fiche-document-2731_es.html
Mercado, L. H. (2024). Hacia una recreación del sur desde un modelo comunitario y decolonial que garantice el derecho al Sumak Kawsay. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, 83, 123-143. https://doi.org/10.60940/EducacioSocialn83id422376
Moreno, J. (2023, 20 de enero). Qué es la realidad aumentada y 20 ejemplos de uso exitoso en empresas. https://n9.cl/8dg1a
Moreno Muciño, O.; Medina Rodríguez, R. E.; Enríquez Reyna, M. C.; González, J. G. y Ceballos Gurrola, O. (2021). Actividad física y uso de redes sociales en estudiantes de secundaria. Diferencias por sexo y grado escolar. Retos, 42, 276–285. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86364
Osorio, E. (2024). Aportes del ocio y la recreación a la formación de sujetos. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, 83, 145-158. https://doi.org/10.60940/EducacioSocialn83id418263
Primo Tapia, W. D-J. (2016). Ocio productivo, entretenimiento e industria cultural: del ocio tradicional al ocio digital. Revista Universitario Ruta, 18(1), 77-97. https://doi.org/10.15443/RUTA2023794
Red Nacional de Recreación (2021). Hacia un Plan Nacional de Recreación. Minka, 2, 73-74. https://www.upc.edu.ar/wp-content/uploads/2024/06/Revista-Minka-N2.pdf
Reyes Rodriguez, A. D. (2012). Teoría de la recreación. Claves para su resignificación. [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela]. No publicada.
Reyes Rodriguez, A. D. (2014). Cultura de la recreación, democracia y conciencia política. Educación, 23(44), 88-111. https://doi.org/10.18800/educacion.201401.005
Reyes Rodriguez, A. D. (2020). La recreación en Venezuela. Insumos para el debate. Universidad Adventista de Chile; IMREC & REVIIR.
Reyes Rodriguez, A. D. (2023a). Trazas del colonialismo intelectual en los estudios de ocio y recreación en Latinoamérica. World Leisure Journal, 65(4), 447-453. https://doi.org/10.1080/16078055.2023.2268484
Reyes Rodriguez, A. D. (2023b). La recreación en Babel: entre la constitución del campo y la encrucijada epistémica. Retos, 49, 279-291. https://doi.org/10.47197/retos.v49.98451
Reyes Rodriguez, A. D. (2023c). Políticas públicas: desde su concepción hasta una matriz epistémica propositiva. Revista Idelcoop, 240, 34-57. https://www.idelcoop.org.ar/revista/240/
Reyes Rodriguez, A. D. (2024). Plan nacional de recreación para el vivir bien. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, 83, 61-78. https://doi.org/10.60940/EducacioSocialn83id422233
Rojas Pernia, S. y Susinos Rada, T. (2006). “Yo me atrevo con las nuevas tecnologías ¿Y tú?” Alfabetización digital a través del ocio. Familia y Sociedad, 298, 31-34. http://www.redined.mec.es/oai/indexg.php?registro=01420063000331.
Salvia, A.; Poy, S. y Lamarmora, G. (2021). ¿Senderos divergentes y resultados convergentes? La desigualdad económica en Europa y América Latina en las primeras décadas del siglo XXI. Foro Internacional, 61(1), 5-44. https://doi.org/10.24201/fi.v61i1.2746
Senado de Puerto Rico (2022). Texto aprobado de la propuesta de Ley de Recreación Inclusiva, en votación final por el Senado. https://aldia.microjuris.com/wp-content/uploads/2023/04/ps487.pdf
Silk, M.; Millington, B.; Rich, E. & Bush, A. (2016). (Re-)thinking digital leisure. Leisure Studies, 35(6), 712-723. https://doi.org/10.1080/02614367.2016.1240223
Sotres, M. (2020, 9 de noviembre). “El ocio, el entretenimiento y el turismo vivirán el mayor auge a medio plazo”. https://opinno.com/es/insight/in-the-medium-term-leisure-entertainment-and-touri/
Spencer Schultz, C. (2018). Introduccion to the Special Issue: toward “Digital Leisure Studies”. Leisure Sciences, 40, 223-238. https://doi.org/10.1080/01490400.2018.1441768
Tribu, J. (2020). The economics of recreation, leisure and tourism. Routledge.
Tutar, O. F. & Turhan, F.H. (2023). Digital leisure: transformation of leisure activities. Shanlax International Journal of Education, 11(1), 16-28. https://doi.org/10.34293/education.v11iS1-Oct.6365
Unás, V. (2020). Ocio digital y agenciamiento del bien-estar: incertidumbre en hogares de clase media. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 18(35), 215-235. https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a11
Valdemoros San Emeterio, M. Á. Sanz Arazuri, E., & Ponce de León Elizondo, A. (2017). Ocio digital y ambiente familiar en estudiantes de educación postobligatoria. Comunicar, XXV(50), 99-107. https://doi.org/10.3916/C50-2017-09
World Leisure Organization (2024). World Leisure Day 2024. https://worldleisureday.org/
Žlender, V. & Geminb, S. (2020). Testing urban dwellers' sense of place towards leisure and recreational peri-urban green open spaces in two European cities. Cities, 98, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.cities.2019.102579
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alixon David Reyes Rodríguez, Moisés Gallardo-Olivera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
The authors that publish in this Journal accept the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it inside a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. All the works published on this Journal are retrieved and safeguarded in the Institutional Repository of this University: Repositorio UNLaM
c. Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as to enriching and enlarging the number quotations on the work published.