From panelist to president: notes on Javier Milei on television
DOI:
https://doi.org/10.54789/rihumso.25.14.27.1Keywords:
television, milei, panelist, digital social networksAbstract
The aim of this article is to reflect on the mediatization process of Javier Milei from his first media appearances to the present, based on the premise that Milei is a product of panel television. The methodology used is qualitative and uses the content analysis of various materials in which Milei appears both in the media (especially television programs), streaming channels and digital social networks. The work is based on studies on television in Argentina in order to, from a diachronic perspective, be able to interpret the figure of Milei in the communication framework. Based on the hypothesis that what happens in the media scene, rather than being novel, recycles and recovers the characteristics of a way of making television that was consolidated three decades ago, Milei penetrates there and positions himself as a television personality who in a few years goes from being a panelist to a president.
References
Alconada Mon, H. (10 de septiembre de 2023). Milei-Eurnekian, la historia detrás de un vínculo que define el nuevo poder. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/politica/milei-eurnekian-la-historia-detras-de-un-vinculo-que-define-el-nuevo-poder-nid10092023/
Aranda, I., Neil, M. A. y Santín, M. V. (2022). Un avance voraz: el veloz posicionamiento de Javier Milei. Política y Comunicación, 1, 1-12. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/politicaycomunicacion/article/view/7603/6701
Ariza, A., March, V., & Torres, S. (2023). La comunicación política de Javier Milei en TikTok. Intersecciones en Comunicación, 2(17). https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.182
Becerra, M. (15 de octubre de 2023). Las palabras sin las cosas. Revista Acción https://accion.coop/opinion/milei-las-palabras-sin-las-cosas/
Becerra, M. y Mastrini, G. (2024). El mapa de medios en la era Milei. Revista Anfibia. https://www.revistaanfibia.com/el-mapa-de-medios-en-la-era-milei/
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Comunication Research. Free Press.
Bourdieu, P. (1997). Sobre la Televisión. Anagrama.
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2(1), 53-82. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3
Canal La Nación (7 de marzo de 2024). Javier Milei en LN+ [Archivo de Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=1E0JXwVksTg
Canal CN7 Noticias [@cn7noticias]. (15 de agosto de 2023). La emoción de Milei por Mauro Viale. #Milei #MauroViale #JavierMilei [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@cn7noticias/video/7267552777902050566?lang=es
Castro Martínez, A. y Días Morilla, P. (2021). La comunicación política de la derecha radical en redes sociales. De Instagram a TikTok y Gab, la estrategia digital de Vox. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 7, 67-89. https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.210
Eco, U. (1983). La estrategia de la ilusión. Lumen.
El incómodo momento que protagonizó Javier Milei en un programa periodístico (26 de octubre de 2023). Infobae. https://www.infobae.com/politica/2023/10/27/el-incomodo-momento-que-protagonizo-javier-milei-en-un-programa-periodistico-de-america24/
Esteban Trebucq contó la verdad de su escandalosa entrevista con Milei (28 de octubre de 2023). MDZOnline. https://www.mdzol.com/mdz-show/2023/10/28/esteban-trebucq-conto-la-verdad-de-su-escandalosa-entrevista-con-milei-379728.html
Heram, Y. (2021). El panelismo en la televisión de aire metropolitana de Buenos Aires. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, 0(59), 183-202. http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revistacuadernos/index.php/cuadernos/article/view/836
Hernández-Sampieri, R.; Fernández, C. y Baptista L. P. (2014). Metodología de la investigación. McGrawHill.
Javier Milei con el Pelado Trebucq: 10 definiciones contundentes sobre las elecciones y el futuro de Argentina (15 de agosto de 2023). A24com. https://www.a24.com/politica/exclusivo-javier-milei-el-pelado-trebucq-10-definiciones-contundentes-el-futuro-argentina-n1194568
Javier Milei dijo que Juntos por el Cambio es una alianza "condenada al fracaso" (14 de julio de 2023). Perfil. https://www.perfil.com/noticias/politica/javier-milei-dijo-que-jxc-es-una-alianza-condenada-al-fracaso-lamento-que-no-se-hayan-dado-cuenta.phtml
Javier Milei, experto en economía, tríos sexuales y sexo tántrico: “Puedo estar sin eyacular tres meses” (24 de junio de 2018). Infobae. https://www.infobae.com/teleshow/paso-en-la-tv/2018/06/24/javier-milei-experto-en-economia-trios-sexuales-y-sexo-tantrico-puedo-estar-sin-eyacular-tres-meses/
Javier Milei fue a buscar a Fátima Florez a Bailando 2023 pero trató de evitar responder las preguntas de Marcelo Tinelli (4 de octubre de 2023). Infobae. https://www.infobae.com/teleshow/2023/10/04/javier-milei-fue-a-buscar-a-fatima-flores-a-bailando-2023-pero-no-quiso-hablar-con-marcelo-tinelli/
Javier Milei fue el personaje elegido por un programa de humor en un canal español de alto rating (28 de octubre de 2023). Infobae. https://www.infobae.com/politica/2023/10/28/javier-milei-fue-el-personaje-elegido-por-un-programa-de-humor-en-un-canal-espanol-de-alto-rating/
Javier Milei le hizo un inesperado regalo a Alejandro Fantino y se emocionó al aire: “Sos el padre de la criatura” (15 de agosto de 2023). La Nación. https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/javier-milei-le-hizo-un-inesperado-regalo-a-alejandro-fantino-y-se-emociono-al-aire-sos-el-padre-de-nid14082023/
¿La primera aparición en televisión de Javier Milei fue en Tucumán? La rara entrevista de hace casi 10 años (16 de agosto de 2023). La Gaceta. https://www.lagaceta.com.ar/nota/1002854/politica/primera-aparicion-television-javier-milei-fue-tucuman-rara-entrevista-hace-casi-10-anos.html
Landi, O. (1992). Devórame otra vez. Que hizo la televisión con la gente. Que hace la gente con la televisión. Planeta.
Redacción El Observador (16 de agosto de 2023). Hasta las lágrimas: la emoción de Javier Milei al recordar a Mauro Viale y el regalo que le hizo a Fantino. El Observador. https://www.elobservador.com.uy/nota/hasta-las-lagrimas-la-emocion-de-javier-milei-al-recordar-a-mauro-viale-y-el-regalo-que-le-hizo-a-fantino-202381513369
Riba Campos, C. E. (2010). Técnicas de análisis de datos cualitativos. UOC.
Rincón, O. (2010) La obsesión porque nos amen: crisis del periodismo/éxitos de los telepresidentes. En Amado, A. (2010) La palabra empeñada. Investigaciones sobre medios y comunicación pública en Argentina (13-16). Fundación Friedrich Ebert.
Rucci, J. (20 de marzo de 2024). Javier Milei lideró la resistencia a la cuarentena y mantuvo viva la llama de la Libertad en tiempos oscuros. La derecha diario. https://derechadiario.com.ar/argentina/javier-milei-lidero-la-resistencia-a-la-cuarentena-y-mantuvo-viva-la-llama-de-la-libertad-en-tiempos-oscuros
Russo, G. y Bustamante, C. (15 de agosto de 2023). Milei: ¿un personaje mesiánico o un producto mediático? Agencia Comunas. https://www.agenciacomunas.com.ar/131470-2/
Sarlo, B. (1992). Estética y política: la escena massmediática. En Schmucler, H. y Mata, M. (Coords.). Política y comunicación ¿Hay un lugar para la política en la cultura mediática? (49-60). Catálogos.
Sartori, G. (1998). Homo videns, La sociedad teledirigida. Taurus.
Seco, J., Glombovsky, A. y Tróccoli, J. (2022). La anti política, desde la política: construcciones discursivas, trazado de fronteras y construcción del pueblo de las "nuevas derechas", en Argentina. Actas publicadas. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.16464/ev.16464.pdf
Semán, P. (2024). El ascenso de Milei. Claves para entender la derecha libertaria en Argentina. Siglo XXI.
Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de la Cultura Económica.
Stefanoni, P. (2023). ¿La rebeldía se volvió de derecha? Cómo el antiprogresismo y la anticorrección política están construyendo un nuevo sentido común (y por qué la izquierda debería tomarlos en serio). Siglo XXI.
Sunkel, G. (1987). La representación del pueblo en los diarios de masas. Diálogos de la comunicación, 17, 1-9. https://felafacs.org/dialogos/pdf17/sunkel.pdf
Verón, E. (1987). La palabra adversativa. En: AA.VV. El discurso político. Lenguajes y acontecimientos (pp. 13-26). Hachette.
Video: Javier Milei fue ridiculizado en un programa televisivo de los EE.UU. (1 de noviembre de 2023). MDZOnline. Recuperado de https://www.mdzol.com/sociedad/2023/11/1/video-javier-milei-fue-ridiculizado-en-un-programa-televisivo-de-los-eeuu-380462.html.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yamila Heram, María Paula Gago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
The authors that publish in this Journal accept the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it inside a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. All the works published on this Journal are retrieved and safeguarded in the Institutional Repository of this University: Repositorio UNLaM
c. Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as to enriching and enlarging the number quotations on the work published.